Read/Readln Komutu

Ekrana yazi yazdirmayi gördük. Simdi de ekrandan (daha dogrusu ekran vasitasiyla kullanicidan) bir veri (isim, yas, telefon numarasi gibi..) almaya bakalim. Bu islem için Read ya da Readln (genellikle readln) komutu kullanilir. Read komutunu kullanirsaniz kullanici çok hata yapar. En iyisi readln kullanmak. Ben bunu anlatayim. Kullanim sekli Readln(degisken); seklindedir ve kullanildigindan kullanicidan bir seyler yazip enter'a basmasini bekler. Enter'a basilinca kullanicinin yazdigi verileri parantez içerisine yazilan degiskene aktarir ve artik bu degiskenin degeri bu olur. Yani üstüne falan eklenmez. Eski degeri silinir ve yeni degeri kullanici ne girdiyse o olur. Genellikle write komutuyla yan yana (daha dogrusu ar arda) kullanilir. Çünkü kullanicinin ne girmesi gerektigini ona söylememiz lazim. Örnek için basit program:
Program Oku_bakiim;
uses crt;
var
a:integer;
isim:string[40];
begin clrscr;
write('Bu program verilen bir sayinin karesini ve kupunu bulur');
writeln;
write('Bir Sayi Giriniz: ');readln(a);
write(a,' sayisinin karesi ',a*a,' ve kubu ',a*a*a,' olur.');
writeln;
write('Adinizi giriniz: ');
readln(isim);
clrscr;
Writeln('Gule gule ',isim);
Writeln('Programi bitirmek icin Entera basiniz...');
readln;
end. 

Programi TP'da yazip çalistirin ve sonucuna bakin. Bu program write/writeln ve readln komutlarinin anlasilmasina yeterlidir. Zaten ilerde bu iki komutu çok kullanacagiz. Belki fark etmissinizdir bu readln komutunun bazi yetersizlikleri var. Mesela kullanicidan bir sayi girmesini istiyoruz. Ama kullanici sayi olmayan buraya bir seyler de yazabilir ve biz bunu engelleyemeyiz. Bu durumda program hata verir. Bunu önlemek için kendi readln komutumuzu kendimiz olusturmaliyiz. Bunu ilerde görecegiz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder